rss
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites

Saturday, August 21, 2010

Sebelum... Fikirkan...


Hari ini sebelum kita mengatakan kata-kata yang tidak baik,
Fikirkan tentang seseorang yang tidak dapat berkata-kata sama sekali.

Sebelum kita mengeluh tentang rasa dari makanan,
Fikirkan tentang seseorang yang tidak punya apapun untuk dimakan.

Sebelum anda mengeluh tidak punya apa-apa,
Fikirkan tentang seseorang yang meminta-minta dijalanan.

Sebelum kita mengeluh bahawa kita buruk,
Fikirkan tentang seseorang yang berada pada keadaan yang terburuk di dalam hidupnya.

Sebelum mengeluh tentang suami atau isteri anda,
Fikirkan tentang seseorang yang memohon kepada Tuhan untuk diberikan teman hidup.

Hari ini sebelum kita mengeluh tentang hidup,
Fikirkan tentang seseorang yang meninggal terlalu cepat.

Sebelum kita mengeluh tentang anak-anak kita,
Fikirkan tentang seseorang yang sangat ingin mempunyai anak tetapi dirinya mandul.

Sebelum kita mengeluh tentang rumah yang kotor kerana pembantu tidak mengerjakan tugasnya,
Fikirkan tentang orang-orang yang tinggal dijalanan.

Dan di saat kita letih dan mengeluh tentang pekerjaan,
Fikirkan tentang pengangguran, orang-orang cacat yang berharap mereka mempunyai pekerjaan seperti kita.

Sebelum kita menunjukkan jari dan menyalahkan orang lain,
Ingatlah bahawa tidak ada seorangpun yang tidak berdosa.

Dan ketika kita sedang bersedih dan hidup dalam kesusahan,
Tersenyum dan berterima kasihlah kepada Tuhan bahawa kita masih hidup !

Monday, August 16, 2010

Ya Habibati

Seringkali kita mendengar kisah kasih sayang Rasulullah saw, kisah Rasulullah saw di saat akhir kematiannya masih bertanyakan kepada Jibrail tentang umatnya. Nabi tersenyum bila Jibrail berkata bahawa umat Muhammad saw akan dihisab terlebih dahulu daripada umat nabi-nabi yang lain dan kalimat akhir yang keluar dari mulut Nabi adalah " Umatku, Umatku, Umatku." Berikut adalah beberapa kisah berkenaan kasih dan sayang Rasullulah saw terhadap umatnya.

Suasana di Padang Masyhar

Setelah berada di Padang Mahsyar begitu lama dengan segala kepayahan barulah manusia teringat untuk meminta tolong kepada Nabi Adam a.s supaya disegerakan perbicaraan. Selepas 1000 tahun perjalanan, berjumpalah mereka dengan Nabi Adam a.s tetapi Nabi Adam a.s tidak dapat membantu.

Kemudian mereka berjumpa pula dengan Nabi Nuh a.s dengan perjalanan selama 1000 tahun namun Nabi Nuh a.s pun tidak mampu.

Mereka berjumpa pula dengan Nabi Ibrahim a.s dengan perjalanan 1000 tahun juga namun Nabi Ibrahim a.s pun tidak mampu.

Mereka berjumpa Nabi Musa a.s dengan perjalanan 1000 tahun lagi namun Nabi Musa a.s pun tidak mampu.

Mereka berjumpa Nabi Isa a.s dengan perjalanan 1000 tahun lagi namun Nabi Isa a.s pun tidak mampu. Nabi Isa a.s menyuruh mereka berjumpa dengan Nabi Muhammad saw.

Lalu mereka berjumpa Nabi Muhammad saw dengan perjalanan 1000 tahun. Mereka berkata,

"Wahai Nabi Muhammad, engkau adalah Pesuruh ALLAH, penutup para Nabi & Rasul,
berilah pertolongan kepada kami agar kami segera dihisab."


Jawab Nabi Muhammad saw,

"Aku akan tolong kamu semua."

Rasulullah saw pun bangun dan menuju ke Arasy. Kemudian Baginda sujud kepada ALLAH YANG MAHA AGUNG dan GAGAH selama seminggu. ALLAH swt pun berfirman,

"Ya Muhammad, angkatlah kepalamu dan mintalah apa yang engkau mahu minta.
Aku akan kabulkan permintaanmu."


Rasulullah SAW menjawab,

"Wahai Tuhan, ini umatku, segerakan kiraan dan pengadilan ke atas hamba-hamba-MU yg telah sekian lama tertahan di Padang Mahsyar dalam keadaan terhina dan terseksa sekali."

Titian Sirat

Setelah selesai menjalani perbicaraan, mereka menuju pula ke titian yg terentang di atas Neraka Jahanam. Keadaan titian itu lebih halus daripada rambut dan lebih tajam daripada mata pedang. Tidak ada seorang pun terlepas daripada melintasi titian itu. Panjang titian itu sejauh perjalanan 3000 tahun, 1000 tahun naik ke atas, 1000 tahun mendatar dan 1000 tahun menurun (1 tahun di akhirat = 365 ribu tahun di dunia). Mereka yang lalu di atasnya berada dalam keadaan senyap sunyi kerana terlalu bimbang dan cemas. Hanya Rasullullah saw yang mengucapkan kalimah,

" Ya ALLAH, selamatkanlah umatku, selamatkanlah umatku, selamatkanlah umatku."

Tingkatan Neraka

Neraka ada 7 tingkat iaitu neraka Hawiah, neraka Jahim, neraka Saqar, neraka Ladza, neraka Hutamah, neraka Sa'ir dan neraka Jahanam. Neraka Jahanam adalah neraka yg teratas sekali, untuk umat Muhammad saw yang sombong dan matinya tidak sempat bertaubat. Apabila Rasulullah saw mendengar Jibrail mengatakan neraka Jahanam untuk umat Rasulullah saw yang sombong, Baginda pengsan. Bila sudah sedar, Baginda bersabda,

"Wahai Jibrail, masih adakah antara umatku yang masuk neraka?

Jibrail menjawab,

"Ya, iaitu mereka yang melakukan dosa-dosa besar dengan sengaja seperti minum arak, judi, zina, riba', hasad dengki, pemarah, gila dunia, gila pangkat dan lain-lain."

Rasulullah saw pun menangis dan Jibrail pun ikut menangis sama.

Adakah kita sayangkan Rasulullah saw sepertimana
sayangnya Rasulullah saw kepada kita?



video

Tuesday, August 10, 2010

Rindunya aku padanya

Ya ALLAH...

Rindunya aku padanya..

Antara dua belas yang kukenal..

Dia yang paling istimewa..

Sungguh istimewa..

Tidak kunafikan..

Namun,layakkah aku menyatakan rindu padanya?..

Adakah dia rindu untuk menemuiku?..

Rindukah dia kepadaku?..


Aku selalu mensia-siakan kehadirannya..

Tidak kuhiraukan sungguh-sungguh..

Apa yang ada padanya,aku pandang sebelah mata..

Terkadang hatiku tidak tulus..

Sedangkan dia Kau kurniakan..

Dia yang Engkau tentukan..

Yang mentarbiyah aku..

Mendekatkan diriku

padaMu Ya ALLAH..

Mendidikku menjauhi segalanya yang Kau murka..

Membersihkan hatiku dari noda yang silam..

Tapi aku susah benar untuk menyedari semua itu..

Berdosanya aku...



ALLAH Ya Rahim...

Ampunilah aku..

Berikanlah aku peluang kali ini..

Untukku membetulkan apa yang aku silap..

Menampal mana yang terkoyak..

Aku rindukan dia Ya ALLAH..

Ramadhan...


video

1o o8 1o

09 08 10

(
pagi, di kelas)

: esok kite pakai jubah ye semua! :D
: nak kaler ape?
: tak kesah, tapi asalkan jubah la ye! hmm lepas tu, kite gi jalan2 kat KB nak? makan mewah2? hahaha yela, sebelum masuk bulan Ramadhan nanti.
: ok, setuju! set! lepas zohor...

(
malam nye)

: hmm tak janji la boleh keluar ke tak... sebab kami ada banyak kerja nak kene siapkan...
: tak pe lah, kite kelua jugak, sekali je, bukan selalu pun..
: tengok la macam mane nanti...

10 08 10

(pagi, di kelas)


: kami tak rasa ya
ng kami boleh keluar...

sesorang ber'mesej' dengan seseorang sedang waktu kalam... ;p
: macam mane ni, ade 2 orang tak dapat nak keluar..
: kite pergi ber6 je lah.. tak pe lah..
: nak gi naek teksi? bas? satu teksi 3 orang?


: kite keluar sekejap je. pergi lps zohor, balik lepas asar.. nak gi makan2 je.. lepas tu, kite balek la..
: hmm.. macam mane ye -.-' hmm ok la, tapi sekejap je tau.. :D

setelah banyak dugaan yang ditempuhi (yeke?!! -.-' ), akhirnya kami berjaya mendapat kata sepakat untuk keluar sama2 ke KB Mall... (wohoo!!! :D)

(ba'da zohor)

kami bergerak
ke KB Mall dengan teksi yang dapat kami tahan di depan kolej... sesampainya di sana,

: kite pecah dulu, lepas tu, pukul 4 kite kumpul untuk makan sama2.
: ok bos! :D

( pukul 4 pt
g)

calling...

: korang kat mane ni?
kami da ada di ****
: ok, kami on the way!

di ****

: nak makan ape ni?
: kite order *** dengan *** dan *** and *** wa ***.......
: ok....





alhamdulillah, (allahumma j'alna minal hamidin) selesai makan kami terus bersegera kembali ke UM....
seronok sangat dapat makan sama2 macam ni... harap nye kite dapat keluar sama2 lagi ye.. terasa macam anak beranak dah kita semua ni, insyaAllah... manisnya ukhuwah ni!!!

syukran kepada semua yang telah menjayakan makan2 ni.. may Allah bless u! Barakallahu fikum!
uhibbuki fillah...

"Barangsiapa yang hendak merasakan manisnya iman, hendaklah ia mencintai saudaranya seperti ia mencintai dirinya sendiri”. Di dalam Al Qur’anul Karimpun Allah Azza wa Jalla mengatakan; “Sesungguhnya orang-orang beriman itu bersaudara.” Maka sudah sepatutnya kita senantiasa meletakkan persaudaraan itu diatas yang lain. Mengutamakan ukhuwah dari kepentingan peribadi adalah ciri orang mukmin yang baik akhlaknya.

wahai anak-anak ku yang tercinta, (
kata umi ;D)
sedikit sharing untukmu yang ku cintai kerana Allah...

Gadisku,

Kau umpama sekuntum bunga, harum aromamu bisa menarik perhatian sang kumbang untuk mendekatimu. Namun…tidak semua bunga senang untuk didekati oleh sang kumbang.

Bentengilah kubu dirimu dengan perasaan malu yang bertunjangkan rasa keimanan dan keindahan taqwa kepada Allah. Hiasilah wajahmu dengan titisan wudhuk. Ingatlah bahawa ciri-ciri seorang wanita solehah ialah dia tidak melihat kepada lelaki dan lelaki tidak melihat kepadanya. Sesuatu yang tertutup itu lebih berharga jika dibandingkan dengan sesuatu yang terdedah

Seandainya pakaian malumu kau tanggal dari tubuhmu maka sudah tidak ada lagi perisai yang dapat membentengimu. Sesungguhnya Nabi S.A.W ada mengatakan tentang bahaya dirimu...

Akhir kalam, terimalah kata-kata seorang ahli sufi iaitu Rabiatul Adawiyah sebagai renungan bersama. “Cintakan manusia itu tidak mewujudkan kabahagian yang hakiki untuk seorang insan dan ia tidak kekal abadi kerana manusia itu sering membuatkan seseorang kecewa, gagal, merasa terseksa. Oleh itu, tiada suatu cinta pun yang dapat membuahkan kebahagian dan kenikmatan yang kekal abadi kecuali cinta kepada pencipta manusia itu sendiri




p/s: sharing tentang muslimat hazihil majmu'ah...
salah dan silap harap ditegur dan diperbetul... asif ala kulli hal...
syukran jazilan!

Friday, August 6, 2010

LoGo RuKNu.......

SELEPAS EDIT SEPERTI CADANGAN 'GUEST' DALAM KOMEN.....


Assalamualaikum warahmatullahi wabarokatuh......

Alhamdulillah akhirnya siap jugak logo Ruknu untuk Majmuah Kita.....
(dah pukul berapa nie??)
3:15 AM... x pe2 sabar...
Tadi wat istima'... so lambat sikit....

Apa-apa pun...
Kritikan sangat diharapkan.....

_AlYaMaNi PRoDucTioN_

Kau bakal tiba

salaamun salaam...

Kami tunggu tetamu agung,
Kami menanti datangnya,
Pasti peluang datang menggunung,
Ya Rab, sampaikan kami padanya.



Dia akan datang, dia bakal tiba. Tidak lama lagi, hanya menunggu masa. Kami haru dalam teruja, bersyukur! Bersyukur kerna masih berpeluang untuk menanti tibanya dia, yang lama sudah kami tunggu, sejak peninggalannya dahulu.

Berbahagialah, kerna Tuhan kirimkan dia bersama-sama kasih dan cinta-Nya. Sambutlah dia, dakap erat tiap satu peluang yang ada padanya, rebut dan kejarlah. Hayatilah, tandangnya yang seketika- pejam celik nanti, dia sudah mahu pergi. Redalah, relakan tarbiyyah Tuhan menyentuh hati, moga menyuci dan terang sanubari. Cintalah, jangan dianggap datangnya dia sebagai beban yang memberat,panasnya menyengat, siangnya penat tapi ketahui, padanya jutaan berkat!

و بلغنا رمضان...

Ya Rabb, kami mohon disampaikan umur untuk bertemu dengannya. Izinkan kami merasa lagi lembut dan hangat kasih-Mu yang indah, melakar laluannya. Izinkan lagi, kejernihan nan dingin malam-malamnya mengusap wajah kami bersama-sama doa tulus pada-Mu. Moga penantian menemukan, bukan lagi mimpi yang entah mungkin atau tidak. Terima kasih, ya Rabbanaa… maka kami yakin akan Kau datangkan yang terbaik jua buat kami.
Jadi, sudah bersedia mahu sambut dia?

Ballighnaa yaa Rahmaan, ila Ramadhaan
Allahu a’lam

video

Kami amat merinduimu, ya RAMADHAN~

Monday, August 2, 2010

Hikmah dari perasaan anugerah Allah....

Assalamualaikum Warahmatullahi wabarokatuh......
Apa khabar sahabat2.... harap dalam keadaan sihat selalu.... Ye lar.... kerja banyak kan??....
Mana tau ada yang sakit ke??... Ada yang tension ker?? dan macam2 lagi lar....
Sahabat2 jangan risau..... Yakinlah apa yang kita buat tu semuanya ibadat kepada Allah....
Betul ke???
Jawapannya betul dan boleh jadi salah......
Semua terletak pada kita macam mana kita menilai kerja kita yang banyak tuh...
Jadi caranya... jom kita menganggap kerja kita itu adalah untuk islam.... Insya Allah !!!
apa2 pun alhamdulillah assignment tauhid dah hantar.....(rasa lega sikit)


Sebenarnya penulis sendiri masih memikirkan 'gapo' yang nak ditulis nih!!....
tolong bagi idea jap......

(ok2.... dapat dah)

Penulis nak cerita pasal kelas majmuah satu nih..... sedih taw dak!!
Sedih lar sebab ramai yg dah keluar dari majmuah nie..... Kalau hitung bilangan pelajar yg asal ada 26 orang..... Tau dak sekarang jadi berapa???
15 ja....

Tambah sekarang nie yang lelaki tinggal tujuh orang..... Asal ada sembilan....
Zahid pulak baru je keluar hari Ahad hari tu...... (T_T)...
Tak apalah kalau itu impian dia......


Tak sangka hari tu kami bukak puasa jamaie majmuah satu di Tesco adalah kali terakhir dengan dia di sini.... [(T_T) semakin sedih.......]

Disebabkan bilangan kami sedikit.... ini menyebabkan effect kepada beberapa kerja yang perlu dilakukan... Ye lar... sekarang nie istima' pun terganggu sebab zahid dah pindah.....

Namun.... Ku yakin di situ ada hikmah yang tersembunyi yang tidak lama lagi ku akan singkapkan... (Aduh! bermadah lar pulak)

Tak lupa jugak pada kawan kami Syafiq.... Walaupun baru tiga minggu kenal tapi ikatan ukhwah cam kenal dah 3 tahun.....

Sebenarnya ana dah kenal lama dah syafiq nih..... [(T_T) semakin bertambah sedih.....]
Ye lar kami sama2 satu cawangan sekolah.....
Yang kami rapat tu pasal kami jumpa dalam sukan MASSAK.... kami wakil Maahad.....

Pokoknya, kami sedih dengan kehilangan sahabat2 kami nie.... Akhawat lagi lar ramai keluar....
(sedih jugak..)

Kesimpulan...

1) Alangkah untungnya andai kita dapat jadikan kerja kita yang banyak nie sebagai ibadat.... ye lar mesti banyak pahala kan.....(nie huraian dari yg atas sekali tuh)

2)Ayuh berfikir positif terhadap kelas maj 1 yang semakin berkurangan nie (ana pun x pasti lg)..... Mesti ada hikmahnya yang banyak.... ok.. sama2 pikir ok......

Nampaknya penulisan sampai sini... satgi ada kelas BI....

(Minta maaf andai tulisan ini menyinggung mana2 pihak.... ketahuilah penulis memang tidak berniat untuk itu... dan juga minta maaf seandainya tulisan tidak difahami atau bersifat berat sebelah atau sebagainya.... Ayuh sama doakan agar UM akan terus melahirkan golongan Ulama' professonal... Ameen...)