rss
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites

Wednesday, July 14, 2010

Syok nya CUTI!!!~



cuti...??!!!! mid sem je

seronok nya!!

time dekat2 nak cuti... semua orang borak pasal cuti

kau dah beli tiket??

aku balek mlm jumaat..
lambatnya, kau nak wat pe kat sini..

aku pulak balek rabu malam... tak kire, nak balek awal jgk...aku ade program kat sekolah lame dulu..
hmm ade ape kat sekolah kau?? ke siape yang ada kat sekolah kau tuuu?? hihihihihi

eiissshhh tak sabar nya nak balek... kat dlm kelas pun tak nmpk dah muke lecturer... nampak muke tuuuuuuuutttttt j...heheheh

hmm...yang paling penting
apa ah nak wat?? jap2, kene senaraikan dulu

1. merendek-rendek...
2. shopping...
3. tgk movie...
4. main bowling...
5. lepak...
6. balik kampung...
7. main games...

haaa apa lagi, qadha' tidor la...
bangun tengahari buta.. eh buta ke??...
subuh gajah?? kite upgrade jd subuh dinasour n sedarjat dengannya...

buku?? tak nampak dah kat mane...
batang hidung pun tak nampak dah...(uih, mmg x de hidung pun...heheheh)

assignment?? ade ke?? tak ingat dah...

tolong mak?? tolong abah??

gi kelas2 ilmu?? daurah??

ahhhhhhh......xde mase la
.... baik aku gi joli, lagi syok... lagipun cuti seminggu je... orang lain jangan sibuk... huhuh

astaghfirullahal'azim... istighfar banyak2...

kenapa jadi mcm ni bile balek kampung masing2...?
biasa la tu, nak lepas gian.. kat U tak dapat nak wat.. jadual pack sangat... nak tidor pun tak sempat...

kenapa mesti jadi lain bile ade kat kampung masing2...?
kat U terikat dgn peraturan... kat rumah, bebas...huhuhu

kepada Muslimin yang disayangi dan Muslimat yang dicintai.................................... ALLAH s.w.t

ingatlah apa tujuan kita yang sebenarnya.... kita masuk UM juz nak belajar??
bile balek rumah, tinggal semuanya... sangkut segalanya kat pintu pagar UM..

bile kite kat luar, tu lah ujian kite yang sebenarnya...



MALAS??!!!
ni lah alasan yang selalu kita dengar...

Dalam konteks perasaan malas, saya cadangakan supaya kita boleh memulakan beberapa langkah:

1) Fikirkan secara positif bahawa anda tidak malas dan hendak menjadi rajin.

2) Setiap kali selepas bangun dari tidur, yakinkan diri bahawa anda akan lakukan tugasan-tugasan.

(Contoh: basuh baju, siapkan tugasan...).Anda boleh membuat bayangan minda bahawa anda akan melakukan tugasan itu.

3) Sentiasa cabar diri.

contoh: Kalau kau (nama sendiri) tak siapkan juga tugas ni, maksudnya memang la aku tidak tahu bersyukur, jadi sebagai denda, kurangkan masa 1 jam untuk tengok tv dan tambah sejam lagi untuk siapkan tugas). Ini hanya sebagai contoh, kadangkala manusia boleh jadi terkehadapan dengan cabaran dan tekanan pada diri.

4) Banyakkan muhasabah mengapa kita dibelenggu sifat malas.

5) Mohon doa yang berpanjangan kepada Allah supaya dijauhkan sifat malas ini.

"Allahumma, aku berlindung pada-Mu dari rasa sedih dan gelisah, dan aku berlindung pada-Mu dari kelemahan dan kemalasan; dan aku berlindung pada-Mu dari sikap pengecut dan bakhil; dan aku berlindung pada-Mu dari cengkaman hutang dan penindasan orang"


Banyak nya assignment nak kene buat...
. PENATLAH...
satu lagi alasan yang kita selalu dengar..

Kita berkata: Aku tak tahan!

Quran menjawab, "...dan janganlah kamu berputus asa dengan rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa daripada rahmat Allah melainkan kaum yang kafir." (Surah Yusuf: 87)


Nantilah belajar...exam lame lagi...
Boleh terima ke alasan ni... hmm tapi selalu kite gune an...


Belajar Bukan Untuk Periksa...

"Perjuangan adalah kesempatan buat orang yang bijak menilai diri..."

Ramai pelajar menganggap bahawa mereka ini menuntut ilmu hanya untuk mendapatkan sijil-sijil yang melayakkan mereka me
ndapat tempat di pasaran kerja pada masa hadapan.

Namun hakikatnya, semua ini merupakan satu perkara yang merugikan mereka jika tanggapan sebegini tidak dikikis. MENUNTUT ILMU/ BELAJAR HANYA UNTUK PERIKSA?

Adakah anda merasakan perkara ini merupakan suatu perkara yang berbaloi? Bagi saya, ianya tidak sama sekali. Rasulullah SAW bersabda, maksudnya:

"Siapa yang keluar untuk menuntut ilmu maka ia berjuang fisabilillah hingga ia kembali".
Riwayat At-Tarmizi dan Ad-Darim


video


Hmm... ingatlah asdiqa' semua...

Jangan lah kita terlampau leka dengan cuti mid sem kali ini...
aplikasikanlah apa yang kita dapat di U ni..
buatlah perubahan pada diri kita...

ingat, kita ni da jadi pelajar U, bukan lagi pelajar sekolah...tinggalkan perangai2 lame kita...
lakukan perubahan bisur'ah...


Haaaaa skrg ni senarai kerja yang sangat2 perlu di settle kan...

1. usus aqidah
2. maqal - islam
3. istima'
4. sirah nabawiyah

5. nahu

n yang seangkatan dengannya... revision jgn lupe wat... lagi 7 minggu je sblm exam..
ready la dari skrg, pe salahnye...

1 lg, prepare la pape bahan utk munaqasyah yang seterusnya...

hmm ingatkan lah kawan2 yang lain... same2 do something berfaedah fi hazihil ijazah...

p/s: segala kekurangan harap ditegor/diperbetolkan.......



0 comments:

Post a Comment