rss
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites

Tuesday, July 27, 2010

Wujudkan malu dalam hatimu


Semakin jauh kaki melangkah,
Aku menjadi semakin bingung.
Penasaran melihat dunia yang semakin memeningkan.
Ku toleh ke kiri,
Ku melihat kemaksiatan,
Ku toleh ke kanan,
Oh! Di sana ada kemungkaran.

Aku diam membisu,
Jantung berdegup laju,
Hati seakan-akan ingin pecah berderai,
Aku kembali terfikir….
Hilangkah sudah rasa malu di dalam diri?

Minda berputar ligat,
Menjelajah ke beribu tahun yang lampau,
Pada saat Islam di puncak tertinggi,
Wanita-wanita sopan semua,
Lelaki-lelaki beradap segala,
Tolong-menolong menjadi tunggak kekuatan,
Mementingkan diri dijauhi,
Dengki mendengki bukanlah satu tradisi,
Allah menjadi matlamat diri,
Rasululullah sentiasa dirindui,
Solat malam menjadi syarat asasi,
Oh! Aku menjadi semakin malu....

Melihat dunia kini,
Wanita berpakaian seksi,
Lelaki tidak lagi menghormati,
Tolong-menolong dipandang enteng,
Kau hal kau dan aku hal aku menjadi motto diri,
Dengki mendengki adalah satu tradisi,
Allah tidak lagi disayangi,
Rasulullah langsung tidak diingati,
Solat malam tidak lagi menjadi pengetahuan diri,
Oh! Aku semakin malu....

Sahabat-sahabatku,
Ingatlah!
Dunia ini hanyalah tempat persinggahan,
Semailah kebajikan yang boleh menguntungkanmu di akhirat kelak,
Tinggalkan apa yang menghalangi akhirat kamu,
Jangan sakiti insan lain,
Kerana mereka juga punya hak ke atas diri kita,
Dekati Allah kerana bukankah Dia telah berfirman,
‘Jika hambaKu mendekatiku secara berjalan maka aku akan datang kepadanya berlari’
Sayangnya Allah pada kita,
Cuma kita yang tidak tahu menilai diri,
Kelak, kita yang akan rugi..

Sahabat,
Wujudkan rasa malu dalam diri kerana itulah hakikat iman.
Tanpa benteng malu itu, punahlah semua......

Jika kamu tidak malu, buatlah sesuka hatimu (HR Bukhari)

0 comments:

Post a Comment